Squla
Wszystkie przedmioty szkolne
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z dr Markiem Michalakiem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jak budować w szkole wspólny świat dzieci i dorosłych? Czego nauczyciel i rodzic może nauczyć się od Korczaka!
Jest wiele sposobów na to, by skuteczni dogadać się z dzieckiem. Warto czerpać od „klasyków” – np. Korczaka, który rozumiał, że dziecko to po prostu człowiek. A jego prawa to nie przywileje, które mu się należą, kiedy jest grzeczne, dobrze się uczy, karnie wykonuje polecenia, lecz należą się po prostu – jak każdemu człowiekowi.
To, jak młody człowiek przeżyje czas dzieciństwa – w domu i w szkole – będzie rzutowało na jego dalszym życiu. Jakie to będzie życie – w dużej mierze zależy od nauczyciela.
Tematyka szkolenia:
dr Marek Michalak – pedagog, wychowawca, socjoterapeuta
Kawaler Orderu Uśmiechu, tata Julki i Miłosza. Rzecznik Praw Dziecka 2008-2018, Kanclerz Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu, Przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka, Dyrektor Instytutu Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, wykładowca i współtwórca Interdyscyplinarnych Studiów nad Dzieciństwem i Prawami Dziecka – kierunku na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Katarzyną Skolimowską, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: czy kreatywność jest dobrą drogą do kształtowania samodzielności ucznia? Jak wykorzystać niekonwencjonalne pomysły w tworzeniu idealnej przestrzeni do nauki?
Czy kreatywność jest dobrą drogą do kształtowania samodzielności ucznia?
Jak wykorzystać niekonwencjonalne pomysły w tworzeniu idealnej przestrzeni do nauki?
Dlaczego ludzie kreatywni szybciej pokonują problemy?
Skąd wziąć pomysły na rozgrzewki i zabawy improwizacyjne?
W jaki sposób trenować kreatywność na swoich lekcjach?
Tematyka szkolenia:
Katarzyna Skolimowska – polonistka, autorka książek
od 14 lat zajmuje się tematem edukacji. Polonistka z doświadczeniem zawodowym we wszystkich typach szkół, szczególnie mocno ukochała wychowawstwo. Stworzyła FitEdukację – zieloną przestrzeń, odchudzoną edukacją ze zbędnych obciążeń. Wspiera nauczycieli i wychowawców, prowadzi szkolenia, jest autorką trzech książek: “Wychowanie do osobistego rozwoju” (dwie części) i “Podkręć mózg! I wejdź na wyższy poziom nauczania” oraz ebooka “Szczeliny sztuki. Szkolne scenariusze teatralne”. Prowadzi bloga edukacyjnego i pisze artykuły do magazynów branżowych.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: czy w szkole da się rozwinąć skrzydła?
Jak inwestować w rozwój osobisty? Co to jest rozwój osobisty, po co się rozwijać i co nam daje samorozwój?
O co chodzi z tym rozwojem osobistym i dlaczego tyle się ostatnio o tym mówi? Czy naprawdę nie można bez tego funkcjonować?
Ekspertki i eksperci są jednogłośni i twierdzą, że warto sobie uzmysłowić, iż rozwój osobisty nie polega ciągle na przekraczaniu granic, ale na samoakceptacji, uświadamianiu sobie różnych rzeczy, swoich słabych i mocnych stron, potencjału i ograniczeń oraz budowaniu poczucia sprawstw. Jak to zrobić?
Tematyka szkolenia:
Przemysław Staroń – psycholog, trener, nauczyciel, wykładowca
Autor książki “Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca międzypokoleniowego Zakonu Feniksa. Tutor niemal 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista nauczycielskiego nobla – Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020. Jest na liście 100 osób, które zmieniają Polskę (na lepsze) wg. Noizz.pl.
Marta Młyńska – trenerka, coach, szkoleniowiec, metodyczka, edukatorka, nauczycielka dyplomowa
Wykładowca w Szkole Wyższej Ateneum, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego. Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018. Laureatka i finalistka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, egzaminator maturalny, stypendystka Goethe Institut w Warszawie, autorka publikacji z obszaru oświaty i edukacji. Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty, konferencje, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Dorotą Zawadzką, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: Na czym, oprócz realizacji materiału, warto skupić się w szkole? Jak pogodzić rolę wychowawcy i nauczyciela realizującego program?
Jak sprawić, żeby uczniowie nam ufali i w przyszłości wspominali nas, nauczycieli, jako ważne osoby, które pomogły nie tylko w zdobywaniu wiedzy, ale i w zrozumieniu świata i poradzeniu sobie z emocjami.
Jak wygląda nowoczesne spojrzenie na rolę nauczyciela/wychowawcy? Jak być dobrym wychowawcą?
Tematyka szkolenia:
Dorota Zawadzka – psycholog, nauczyciel akademicki, autorka bestsellerowych poradników dla rodziców, współprowadząca i autorka kultowych programów telewizyjnych. Założycielka internetowej Akademii dla Rodziców. Kawaler Orderu Uśmiechu. Mama wspaniałych synów i babcia cudownych wnucząt.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jaki powinien być świetny nauczyciel i świetna nauczycielka?
Kumpel, partner czy zdystansowany dorosły – jaki powinien być świetny nauczyciel i świetna nauczycielka? – Kim jest tutor, coach i mentor?
Jak sprawić, aby dzieci i młodzież czuła się przy nas wyjątkowo? Kim jest idealna nauczycielka i idealny nauczyciel? Może to tutor, mentor, a może coach? A może taki ktoś w ogóle nie istnieje? Jaka powinna być dobra nauczycielka i dobry nauczyciel i jak kształtować relacje z uczniami, aby czuli się wyjątkowo?
Podobno mistrz, który jest autorytetem, staje się nauczycielem „dobrego życia”. Jaki wpływ ma zastosowanie mentoringu, coachingu czy tutoringu w pracy z dziećmi i młodzieżą? I czy to prawda, że dzięki ich stosowaniu uczennice i uczniowie uzyskują lepsze rezultaty uczenia się, zwiększają motywację, organizację pracy?
Tematyka szkolenia:
Przemysław Staroń – psycholog, trener, nauczyciel, wykładowca
Autor książki “Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca międzypokoleniowego Zakonu Feniksa. Tutor niemal 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista nauczycielskiego nobla – Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020. Jest na liście 100 osób, które zmieniają Polskę (na lepsze) wg. Noizz.pl.
Marta Młyńska – trenerka, coach, szkoleniowiec, metodyczka, edukatorka, nauczycielka dyplomowa
Wykładowca w Szkole Wyższej Ateneum, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego. Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018. Laureatka i finalistka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, egzaminator maturalny, stypendystka Goethe Institut w Warszawie, autorka publikacji z obszaru oświaty i edukacji. Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty, konferencje, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: Co to znaczy – „bezpieczna szkoła”? Jak rozpoznać przemoc i dziecko, które tej przemocy doznało? Jak pomóc dziecku, które doznało przemocy? Jak – w celu zwiększenia bezpieczeństwa w szkole – pracować „na wartościach”, by pomóc w odbudowie relacji międzyrówieśniczych oraz na poziomie nauczyciel – uczeń?
Przemoc wobec dzieci, symptomy dziecka wykorzystywanego – jak wychowawca może ochronić dziecko (drogi interwencji). Co może zrobić nauczyciel/wychowawca, by zwiększyć bezpieczeństwo w szkole?
Tematyka szkolenia:
Dorota Zawadzka – psycholog, nauczyciel akademicki, autorka bestsellerowych poradników dla rodziców, współprowadząca i autorka kultowych programów telewizyjnych. Założycielka internetowej Akademii dla Rodziców. Kawaler Orderu Uśmiechu. Mama wspaniałych synów i babcia cudownych wnucząt.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jak stworzyć własne pomoce dydaktyczne?
Czasem nie uświadamiamy sobie rzeczy najbardziej fundamentalnych. Niektórzy z nas, nauczycielek i nauczycieli, trenerek i trenerów i wszystkich eduzapaleńców, aby zmotywować grupę do działania, zrealizować cele zajęć i wyrazić siebie, potrzebują wielu narzędzi dydaktycznych i gadżetów. Inni kochają minimalizm i posiłkują się kilkoma sprawdzonymi metodami i narzędziami. To całkowicie wystarcza im do szczęścia i zrealizowania zamierzonych celów edukacyjnych oraz wprawienia uczestników swoich zajęć w stan flow.
A jakby tak iść za grupą i dopasować do niej styl, metody i formy pracy? Jakby tak mieć narzędziowy must have nauczyciela?
Tematyka szkolenia:
Przemysław Staroń – psycholog, trener, nauczyciel, wykładowca
Autor książki “Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca międzypokoleniowego Zakonu Feniksa. Tutor niemal 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista nauczycielskiego nobla – Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020. Jest na liście 100 osób, które zmieniają Polskę (na lepsze) wg. Noizz.pl.
Marta Młyńska – trenerka, coach, szkoleniowiec, metodyczka, edukatorka, nauczycielka dyplomowa
Wykładowca w Szkole Wyższej Ateneum, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego. Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018. Laureatka i finalistka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, egzaminator maturalny, stypendystka Goethe Institut w Warszawie, autorka publikacji z obszaru oświaty i edukacji. Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty, konferencje, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkolenia z Katarzyną Skolimowską, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jak podkręcić mózg – swój i ucznia, czy warto się zmieniać (etapy procesu zmiany zachowania wraz ze wskazaniem do zmiany osobistej)? Dlaczego warto stawiać sobie cele?
Rozwój to także zmiany. Dlatego warto się zmieniać – stawiać sobie cele i dążyć do ich realizacji.
Praktycznym wsparciem zmian są nawyki. W jaki sposób rozwijać je w sobie, by podkręcić swoje możliwości nauczyciela i wychowawcy, a potem – ucznia?
Tematyka szkolenia:
Katarzyna Skolimowska – polonistka, autorka książek
od 14 lat zajmuje się tematem edukacji. Polonistka z doświadczeniem zawodowym we wszystkich typach szkół, szczególnie mocno ukochała wychowawstwo. Stworzyła FitEdukację – zieloną przestrzeń, odchudzoną edukacją ze zbędnych obciążeń. Wspiera nauczycieli i wychowawców, prowadzi szkolenia, jest autorką trzech książek: “Wychowanie do osobistego rozwoju” (dwie części) i “Podkręć mózg! I wejdź na wyższy poziom nauczania” oraz ebooka “Szczeliny sztuki. Szkolne scenariusze teatralne”. Prowadzi bloga edukacyjnego i pisze artykuły do magazynów branżowych.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania ze szkoleni, podczas którego dowiedzą się Państwo m.in: jak odbudować relacje uczeń – nauczyciel, ale też uczeń – uczeń oraz nauczyciel –rodzic?
Co przyniosła nowa sytuacja i jak ją wykorzystać? Jak odbudować relacje uczeń – nauczyciel, ale też uczeń – uczeń oraz nauczyciel –rodzic?
Z jakimi kluczowymi problemami utrudniającymi dzieciom życie szkolne i pozaszkolne po rozpoczęciu nauki stacjonarnej przychodzi nam się zmierzyć?
Jak im stawić czoło?
Tematyka szkolenia:
Dorota Zawadzka – psycholog, nauczyciel akademicki, autorka bestselerowych poradników dla rodziców, współprowadząca i autorka kultowych programów telewizyjnych. Założycielka internetowej Akademii dla Rodziców. Kawaler Orderu Uśmiechu. Mama wspaniałych synów i babcia cudownych wnucząt.
Rozpoczęcie nauki w szkole jest bardzo ważnym momentem w życiu każdego dziecka. Wielu świadomych rodziców zadaje sobie sprawę, że przed ich pociechą stoją nowe wyzwania, które budzą niepokój: czy dziecko sobie poradzi, czy jest gotowe do podjęcia nauki w szkole, czy gotowość szkolna, którą osiągnęło, zapewni mu dobry start na progu nowego etapu edukacji?
Gotowość szkolna była i nadal jest przedmiotem badań wielu psychologów i pedagogów. W Polsce zagadnieniem tym zajmowali się między innymi M. Radlińska, S. Szuman, M. Przetacznikowa, M. Muszyński, B. Wilgocka-Okoń, W. Okoń, A. Brzezińska, S. Słyszowa i dlatego możemy spotkać wiele definicji tego pojęcia.
Na szczególną uwagę zasługują rozważania S. Schumana profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, który już w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku gotowość szkolną rozumiał jako „osiągnięcie przez dzieci takiego rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwymi i podatnymi na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej” [1], a także twierdził, że „brak należytego rozwoju w jednej dziedzinie pociąga zwykle za sobą zahamowania, zboczenia i nieprawidłowości w rozwoju całej osobowości danego dziecka” [2].
Z kolei W. Okoń, przychylając się do definicji S. Szumana, zwrócił uwagę na znaczenie rozwoju emocjonalnego dziecka i dlatego określił dojrzałość szkolną jako „osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej [3]”.
Zdaniem współczesnych nauczycieli akademickich i pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prof. dr hab. Ewy Jarosz oraz prof. dr hab. Ewy Wysockiej, „dojrzałość, gotowość czy zdolność dziecka do podjęcia nauki szkolnej, to pojęcia zamiennie używane w literaturze przedmiotu w celu określenia stanu rozwoju dziecka wchodzącego w nowy i niezwykle ważny okres jego życia, w którym musi sprostać nowym wymaganiom i oczekiwaniom ze strony otoczenia społecznego”. [4] Profesor E. Jarosz, określa „dojrzałość szkolną jako osiągnięcie przez dziecko pewnego momentu równowagi pomiędzy własnymi możliwościami rozwojowymi a wymaganiami szkoły. [5]”
Osiągnięcie gotowości szkolnej jest procesem długotrwałym, gdyż dziecko musi nabyć wiele określonych doświadczeń i kompetencji oraz nauczyć się takich form myślenia i działania, które pozwolą mu aktywnie zaadaptować się do nowych warunków w szkole. Im pełniejsza dojrzałość emocjonalna, społeczna, fizyczna, umysłowa dziecka rozpoczynającego naukę w szkole oraz im korzystniejsze czynniki indywidualne i lepsze warunki środowiskowe, tym większa gwarancja powodzenia dziecka w nauce.
Na osiągnięcie stanu gotowości szkolnej składają się osiągnięcia rozwojowe w trzech sferach: fizycznej, umysłowej oraz emocjonalno-społecznej.
Podstawowym przejawem dojrzałości w sferze fizycznej wg B. Zakrzewskiej są:
Dojrzałość do rozpoczęcia nauki szkolnej w obrębie sfery fizycznej to prawidłowy rozwój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki. W zakresie motoryki dużej dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole sprawnie i płynnie porusza się, potrafi utrzymać równowagę, wykazuje właściwe napięcie mięśniowe, przyjmuje prawidłową postawę ciała, biega, skacze, sprawnie rzuca i chwyta piłkę.
Z kolei w zakresie motoryki małej (niezmiernie istotnej w nauce pisania) dziecko powinno posiadać umiejętność kontroli i precyzji ruchów ramion, nadgarstków i palców. Ważna jest także szybkość, precyzja i dokładność ruchów rąk oraz dostosowanie ich do wykonywanej czynności.
Wśród niezbędnych osiągnięć dziecka w sferze emocjonalno-społecznej cytowana powyżej B. Zakrzewska wymienia:
Właściwy poziom rozwoju emocjonalnego dziecka w chwili przekraczania progu szkoły uważa się za kluczowy, gdyż decyduje on o umiejętności panowania nad sobą, podporządkowaniu się przepisom szkolnym, wytrwałości w działaniu oraz harmonijnym współdziałaniu z rówieśnikami, a także przyjmowaniu uwag.
O dojrzałości do rozpoczęcia nauki szkolnej w obrębie sfery umysłowej świadczą: właściwy rozwój funkcji spostrzegania, myślenia, uwagi, pamięci oraz mowy. Oceniając dojrzałość umysłową dziecka, uwzględnia się także funkcje, które decydują o opanowaniu umiejętności pisania i czytania takie jak: poziom percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz analizy i syntezy słuchowej.
B. Zakrzewska wskazuje, iż dziecko, które osiągnęło dojrzałość w sferze intelektualnej:
Rodzice doskonale znają swoje dzieci, gdyż spędzają z nimi najwięcej czasu. Dorośli uważnie obserwują pociechy, dostrzegają najmniejsze zmiany w wyglądzie i w zachowaniu, słuchają mowy, dostrzegają, czego się nauczyły, ale również potrafią przewidzieć, w jaki sposób zareagują na nowe sytuacje.
To właśnie obserwacja dziecka w różnych sytuacjach życiowych dostarcza rodzicowi informacji na temat przebiegu rozwoju w obrębie sfer, które mają znaczenie w osiągnięciu dojrzałości szkolnej. Bywa, że rodzic zauważy u swojego dziecka, coś, co wzbudzi jego niepokój i wówczas zwraca się o pomoc do specjalisty. W przypadku niewyraźnej mowy będzie to logopeda, a w przypadku wątpliwości na temat gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole będzie to Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna, która przeprowadzi test dojrzałości szkolnej.
Rodzice, którzy chcą wesprzeć swoje dziecko na progu edukacji szkolnej, przede wszystkim powinni znaleźć dla niego czas, by wspólnie z nim zdobywać nowe doświadczenia, uczyć się, bawić, słuchać i rozmawiać, aktywnie spędzać czas oraz budować przekonanie o własnej wartości dziecka i wiarę w jego możliwości. Warto także wspólnie z dzieckiem wykorzystać potencjał nowoczesnej platformy edukacyjnej. Świetnym przykładem jest Squla, z którą można podczas dobrej zabawy w quizach edukacyjnych „Rozgrzewka przed szkołą” sprawdzić poziom przygotowania dziecka do szkoły.
Rodzice, wspierajcie swoje dzieci, pokazujcie im co dobre, a co złe, nie chrońcie ich nadmiernie i dajcie im troszkę swobody w działaniu, a rozpoczęcie nauki w szkole będzie dla dziecka początkiem fascynującej podróży w krainę wiedzy!