Pokolenie Multitasking – czy wielozadaniowość to dobra cecha?

Ryanne

Młode pokolenie nieustannie pozostaje pod wpływem wielu bodźców, a ich świat składa się z tysiąca puzzli, w których układaniu są mistrzami. Potrafią wykonywać parę czynności na raz i bez problemu przechodzą ze świata offline do online. Z tego powodu zwykło się ich nazywać pokoleniem multitasking. Jednak czy te cechy powodują, że trudniej jest im przyswajać wiedzę? Czy współczesny rodzic ma mieć z tego względu powody do obaw?

(more…)

Współczesny nauczyciel – czy to koniec epoki kredy i papierowego dziennika?

Ryanne

Polska szkoła się zmienia. Zbliża się era dziennika elektronicznego i tablic interaktywnych. Czy wraz z tymi zmianami, zmienia się podejście nauczyciela do nowych technologii? Najnowszy raport Squla.pl o najmłodszym pokoleniu Polaków „Generacja Z od A do Z” wykazał, że aż 83% nauczycieli ma wpływ na wybór pomocy naukowych podczas lekcji. Co wybiera polski nauczyciel – tradycyjny zeszyt ćwiczeń, czy internetowy program edukacyjny?

(more…)

Szlaban na komputer – czy jest to właściwa metoda wychowawcza?

Ryanne

Decyzja o szlabanie zazwyczaj zapada w przypływie gniewu i złości. Rodzice działają impulsywnie, dlatego ich kary nie zawsze są przemyślane. Czy w dobie komputerów i Internetu, z których współczesne dzieci korzystają również jako pomoc w nauce, szlaban na komputer to właściwa metoda wychowawcza?

Badanie „Generacja Z od A do Z”1 zrealizowane na zlecenie platformy edukacyjnej Squla.pl wykazało, że wspólne odrabianie pracy domowej to najczęściej wymieniana aktywność wykonywana przez rodziców i ich dzieci (74%). Udział rodzica w domowej nauce dziecka cieszy, jednak większość rodziców zapomina, że ulubioną aktywnością dziecka po szkole są gry komputerowe. Tymczasem wspólne spędzanie czasu z dzieckiem na graniu, tak krytykowanym przez rodziców, deklaruje zaledwie 29% z nich. Czy połączenie domowej nauki i gry jest możliwe?

Gry online placem zabaw

Zabawa jest naturalną formą dziecięcego poznawania świata. Rozrywka pobudza wyobraźnię, motywuje do dalszego poznawania, tym samym dziecko szybciej zapamiętuje i utrwala wiedzę.

Możliwość pokonywania kolejnych etapów i podnoszenie poprzeczki, to czynnik, który powoduje, że dzieci tak chętnie sięgają po rozrywkę w postaci gier – tłumaczy Maciej Szamotulski, dyrektor zarządzający Squla.pl. – Nadal większość rodziców tę formę rozrywki traktuje jako zagrożenie, ograniczając dzieciom czas spędzany przed ekranem komputera. Jak pokazuje nasze badanie, pomimo negatywnego stosunku rodziców do gier komputerowych, nie towarzyszą dziecku we wspólnej grze.

Badanie „Generacja Z od A do Z” wykazało, że w istocie rodzic śledzi działania dziecka w sieci – 90% rodziców wskazało taką odpowiedź. Jednak sama kontrola nad aktywnością dziecka nie buduje więzi rodzicielskiej. Tworzą ją zazwyczaj czynności wykonywane wspólnie. Obserwujemy pewną zmianę pokoleniową – Internet powoli wypiera telewizję. W trakcie jednej godziny poświęconej na rozrywkę, częściej wybierany przez dziecko jest Internet (36%), niż telewizja (27%). Oglądanie telewizji to druga, po wspólnej nauce, najczęściej wskazywana przez rodziców czynność wykonywana z dzieckiem (71%). Korzystanie z Internetu i wspólne granie w gry pozostaje natomiast daleko w tyle – dodaje Maciej Szamotulski ze Squli.

Być odpowiedzialnym rodzicem a szlaban na komputer

Zrozumienie i odpowiadanie na zapotrzebowania dziecka gwarantuje sukces wychowawczy. Dzieci uwielbiają skupiać na sobie uwagę rodzica, chwaląc się wynikami w szkole lub nowo poznanymi umiejętnościami. Świat gier komputerowych pochłania je tak bardzo, że kolejne etapy przeżywają z jeszcze większą ekscytacją. Szlaban na komputer, jako czynnik motywujący do odrabiania prac domowych, może poskutkować efektem przeciwnym niż zamierzony. Dla dziecka nauka zacznie kojarzyć się z przykrym obowiązkiem, wykonywanym szybko i niedokładnie, tylko po to, by móc znowu powrócić do gry. Rozwiązanie tego problemu jest proste – połączenie wspólnej nauki przez zabawę i gier. Doskonale rozumieją to twórcy Squli, którzy na podstawie obserwacji z badań najmłodszego pokolenia stworzyli jeszcze jedno atrakcyjne rozwiązanie na swojej platformie edukacyjnej– możliwość zmierzenia się z rodzicem w quizach edukacyjnych. Wspólna rywalizacja: dziecko kontra rodzic, gwarantuje utrwalanie wiedzy oraz rozrywkę jednocześnie, a co najważniejsze podtrzymuje więzi rodzinne i sprawia, że dziecko ma w swoim rodzicu przyjaciela, a nie strażnika.

Squla.pl i Oxford University Press łączą siły

Ryanne

Squla.pl, wiodąca w Europie platforma edukacyjna dla dzieci w wieku szkoły podstawowej podjęła współpracę z Oxford University Press, największym wydawnictwem uniwersyteckim i liderem na rynku nauczania języka angielskiego. Dzięki partnerstwu z OUP, dzieci już korzystające ze Squli oraz nowi użytkownicy mogą uczyć się języka angielskiego na najwyższym poziomie.

Według badania „Generacja Z od A do Z”[1], przeprowadzonego na zlecenie Squla.pl, 86% rodziców uważa lekcje angielskiego jako jedną z najistotniejszych aktywności szkolnych, a aż 75% dzieci wskazuje język angielski jako najciekawszy przedmiot w szkole. Squla wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców i dzieci podjęła współpracę z Oxford University Press, aby zagwarantować naukę języka angielskiego na najciekawszym i najwyższym poziomie.

(more…)

Czy polska szkoła jest gotowa na generację Z?

Ryanne

Podsumowanie wyników raportu „Generacja Z od A do Z”

Wyniki badania „Generacja Z od A do Z” przeprowadzonego przez Gemius Polska na zlecenie platformy edukacyjnej Squla.pl wykazały, że aż 68% dzieci w wieku od 6 do 12 lat korzysta z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauce. Co jeszcze o młodym pokoleniu mówi pierwszy w Polsce raport o generacji Z?

Treścią badania były zwyczaje, przekonania i zachowania przedstawicieli pokolenia Z w odniesieniu do wykorzystywania nowych technologii w nauce i zabawie. Wyniki wykazały, że najmłodsze pokolenie traktuje nowoczesne technologie jako narzędzie codziennego użytku, a nie tylko bezwartościową rozrywkę.Czy rodzice i nauczyciele w Polsce mają tego świadomość? Jaki jest ich stosunek do nowych technologii, a także polskiego systemu edukacji?

(more…)

Cena edukacji – jak zadowolić dziecko i domowy budżet?

Ryanne

Według najnowszych badań CBOS na początku roku szkolnego 2014/2015 ponad połowa rodziców (52%) deklarowała, że zamierza posłać swoje dziecko na pozaszkolne zajęcia edukacyjne[1]. Ile średnio są skłonni wydawać rodzice i które spośród zajęć dodatkowych cieszą się największą popularnością? Czy są one efektywne? Jak inaczej wspierać osiągnięcia dziecka? Radzą eksperci ze Squla.pl.

W ubiegłym roku szkolnym rodzice dzieci przeznaczyli średnio 1257 zł na wydatki związane z rozpoczęciem nowego roku szkolnego (podręczniki, przybory szkolne itp.), czyli kwotę zbliżoną do minimalnej płacy krajowej. Zajęcia dodatkowe, nieujęte tutaj, stanowią kolejny wydatek. Według badań, wybierają je rodzice z wykształceniem wyższym (83%), a zaledwie 18% rodziców z wykształceniem podstawowym.

(more…)

Zagrożenia w sieci – pułapka dla dziecka czy rodzica?

Ryanne

Dzieci o wiele lepiej oceniają swoją znajomość Internetu i komputerów, niż dorośli. 2/3 nich przyznaje, że zdarza im się pomagać rodzicom w obsłudze komputera lub urządzenia mobilnego[1]. To znak, że większość rodziców może nie mieć wystarczającej świadomości o pułapkach w sieci. Jak chronić dzieci przed wirtualnymi zagrożeniami w sieci, również w czasie wakacji? Radzą eksperci ze Squla.pl.

Czasem zbyt pochopnie kojarzymy Internet z tylko i wyłącznie zabawą. Jak się okazuje, aż 47% badanych dzieci przyznaje, że Internet służy im również jako pomoc w nauce. Dlatego też powstają internetowe platformy edukacyjne, stanowiące bezpieczną przestrzeń w sieci. Ich zaletą jest to, że są wolne od reklam, które często promują niewłaściwe treści. Niestety poza e-learningowymi portalami, istnieje szereg pułapek w sieci, na które dziecko łatwo się nabiera. Jakiego typu są to zagrożenia w sieci?

(more…)

5 rad jak wychować małego geniusza

Ryanne

Genialne dziecko to zasługa genów, treningu, wychowania, czy przypadku? To pytanie zadaje sobie każdy rodzic, a badacze od lat spierają się, czy istnieje gen odpowiedzialny za ponadprzeciętne uzdolnienia. Jak wychować geniusza przez zabawę? Eksperci z platformy edukacyjnej Squla.pl prezentują skuteczne sposoby, które pozwolą wydobyć naturalnie wrodzone zdolności każdego dziecka.

Według niektórych badaczy każde dziecko ma w sobie geniusza. Mózg małych dzieci funkcjonuje głównie przy użyciu prawej półkuli mózgowej, czyli tej, która odpowiedzialna jest za myślenie intuicyjne – mówi Andre Haardt, założyciel platformy edukacyjnej Squla.pl. Dorośli korzystają głównie z półkuli lewej, odpowiedzialnej za logiczne myślenie. Dlatego małe dziecko, szybciej niż dorosły, poprzez powtarzalne czynności jest w stanie opanować do perfekcji język obcy, wykonać skomplikowane obliczenia matematyczne, czy nawet skomponować własny utwór muzyczny. Dzieci posiadają od urodzenia więcej połączeń neuronowych niż dorośli, które nazywane są wrodzonymi umiejętnościami. Pielęgnowanie takich umiejętności i trening z dzieckiem zapobiega ich utraceniu – dodaje Andre Haardt.

Oto 5 rad, jak wychować geniusza i rozwinąć go w swoim dziecku (more…)

Edukacja przez gryfikację – na czym to polega?

Ryanne

Aż 72% dzieci w wieku od 3 do 16 lat gra regularnie w gry . Współcześni eksperci od edukacji właśnie w grach właśnie widzą szansę na rewolucję w nauczaniu. Jak wykorzystać naturalny pęd dzieci do gier i zabaw w domowej nauce na co dzień? Jak gryfikacja może wspierać edukację? Radzą eksperci z interaktywnej platformy edukacyjnej Squla.pl.

65% wszystkich grających dzieci to uczniowie szkoły podstawowej. To, co przyciąga najmłodszych do gier, to serie niekończących się wyzwań. A także frajda z opracowywania na bieżąco strategii i planu do zdobycia kolejnych etapów i nagród. Ten właśnie schemat zaangażowania, oparty na oczekiwaniu na kolejne wyzwania, z możliwością z weryfikowania na bieżąco osiągnięć i wyników, wykorzystuje w edukacji metoda zwana gryfikacją. Do tej pory gryfikacja znała była jedynie wąskiej grupie twórców gier edukacyjnych – komentuje założyciel Squli, André Haardt. Dziś wykorzustujemy ją w procesie utrwalania wiedzy. Dzięki niej dzieci same garną się do nauki i mają z tego wiele radości – dodaje Haardt.

Gryfikacja – Kolejne wyzwania oraz budowanie napięcia

Gryfikacja, zwana też gamifikacją, jest pojęciem ogólnym i odnosi się do wielu dziedzin. Polega na wykorzystywaniu mechanizmów poznawczych znanych z gier komputerowych, do modyfikowania zachowania ludzi i zaangażowania ich do oczekiwanych czynności. Kluczowe jest tu stawianie kolejnych wyzwań, angażowanie do rywalizacji lub współpracy, a także częste nagradzanie uczestników za zdobywanie kolejnych poziomów.

Gryfikacja – trzy filary:

  • Fun – zabawa i zadowolenie płynące z uczestnictwa w pewnym procesie
  • Friends – możliwość zabawy w grupie, poczucie wspólnoty, dzielenie się wynikami
    i osiągnięciami
  • Feedback – otrzymywanie szybkiej informacji zwrotnej o swoich błędach i postępach

Radość z nauki i nauka przez zabawę

Pewne sposoby motywacji do nauki, takie jak: system ocen, ranking uczniów, świadectwo z czerwonym paskiem czy stypendia, są używane w edukacji już od dawna. Są to jednak nagrody daleko rozłożone w czasie, przez co przestają być atrakcyjne dla ucznia. Dzieci, które w swojej perspektywie mają zasłużoną nagrodę dopiero na koniec roku, w ciągu semestru szkolnego tracą swoje zaangażowanie i motywację do osiągania lepszych wyników. – mówi André Haardt, założyciel i Dyrektor Generalny platformy edukacyjnej Squla.pl. Troską edukatorów powinno być uczynienie z nauki procesu zabawy, zwłaszcza w kontekście najmłodszych uczniów. Wiedza podawana w sposób łatwy i przyjemny jest szybciej przyswajana i lepiej utrwalana. – dodaje Haardt. Dobrym przykładem są gry edukacyjne, które coraz chętniej wykorzystywane są we wczesnej edukacji szkolnej, już nie tylko na zajęciach z informatyki. Nauczyciele powinni zatem proponować swoim uczniom takie rozwiązania, które trafią w ich zainteresowania i zachęcą do pogłębiania wiedzy.

Gra o wiedzę

Zdecydowana większość rodziców (63%) deklaruje, że najchętniej kupiłaby swoim dzieciom gry edukacyjne. Do tej pory nie było jednak na naszym rynku gier, które byłyby zgodne z programem nauczania szkolnego i wspomagającego nauczanie w klasie. Tę lukę wykorzystuje
Squla.pl. Czyli internetowa platforma edukacyjna przeznaczona dla uczniów szkoły podstawowej. Została stworzona przez pedagogów i specjalistów od gier edukacyjnych. Jej zaletą jest całkowita zgodność z podstawą programową MEN. A także realizacja wszystkich przedmiotów szkolnych poprzez filmy i gry edukacyjne. Młody użytkownik platformy edukacyjnej Squla zdobywa kolejne etapy poprzez rozwiązywanie zadań z zakresu szkolnego, za co jest następnie wynagradzany. Zdobyte nagrody w postaci wirtualnych żetonów, może zamienić na atrakcyjne bony zakupowe. Co jeszcze bardziej motywuje go do zdobywania kolejnych poziomów. Na bieżąco, wraz z rodzicem, może śledzić swoje postępy i korygować popełniane błędy.
Tego typu rozwiązanie to nic innego jak skuteczne wykorzystanie mechanizmów gryfikacji/gamifikacji. Największą nagrodą, są rezultaty w postaci lepszych ocen i większego zaangażowania ucznia w proces zdobywania wiedzy, co jest celem każdej metody edukacyjnej.

Pokolenie Z – technologię ma we krwi

Ryanne

Dorastają pod wpływem Facebooka, smartfonów i talent shows, a ich placem zabaw jest Internet. Wiedzę czerpią z Internetu i są nastawieni na szybkie wyszukiwanie informacji. Pokolenie Z, o którym mowa, to osoby urodzone po 1995 roku, dla których technologia to główne narzędzie do poszerzania wiedzy. Czy z tego powodu należy zmienić podejście do edukacji? Czy edukacja przez zabawę jest możliwa? Radzą eksperci ze Squla.pl – interaktywnej platformy edukacyjnej.

Aż 85% uczniów wyszukuje informacje w Internecie, a 52% z nich wykorzystuje w tym celu Youtube lub portale social media[1]. 33% korzysta z lekcji online. A co piąty z lektur szkolnych w formie e-booków. Większość rodziców i nauczycieli wyraża obawę, że odejście od tradycyjnych metod nauki to poważne zagrożenie dla wykształcenia i sukcesów ich dzieci. Takie myślenie może okazać się mylące. Bbadacze przewidują, że 1 na 2 osoby z pokolenia Z, będzie miało wykształcenie uniwersyteckie.

Przyszłość w rękach „Zetowców”

Do tej pory to wcześniejsze pokolenie – generację Y (tzw. Millenialsów) – wskazywano jako popularyzatorów innowacyjnych narzędzi. Takich jak tablety czy smartfony, w codziennym życiu i pracy. Jednak największy wpływ na współczesny świat może mieć generacja Z. Dzieci z pokolenia Z dorastały już w świecie nowoczesnych technologii, dlatego mają większą zdolność funkcjonowania w wirtualnym świecie, na komputerach, tabletach czy smartfonach.mówi Andre Haardt, założyciel i Dyrektor Generalny Squli, platformy edukacyjnej dla dzieci szkół podstawowych. – To właśnie z nich czerpią informacje potrzebne do kształcenia się. – dodaje Andre Haardt. Nowe technologie to dla pokolenia Z cenne narzędzie do zdobywania wiedzy o świecie oraz nauki, a nie – jak się powszechnie sądzi – bezużyteczna rozrywka. Nazywane jest też często generacją multitasking, która potrafi w tym samym czasie korzystać nawet z trzech różnych urządzeń.

Edukacja przez zabawę

72% uczniów w wieku od 8 do 18 lat, korzysta z komputera lub laptopa parę razy w ciągu dnia. Jak więc sprawić, aby czas spędzany przed ekranem był wartościowy? Rozwiązanie znaleźli twórcy platformy edukacyjnej Squla.pl. Na której możliwa jest edukacja przez zabawę. Squla to platforma edukacyjna, która za pomocą inteligentnych narzędzi online idealnie angażuje uczniów w proces zdobywania i powtarzania wiedzy łącząc naukę z zabawą. Będąc przy tym zgodną z podstawą programową MEN. Dzięki temu, że dostosowuje się do poziomu ucznia oraz za każdym razem daje wyjaśnienie po udzielonej odpowiedzi, jest niezwykle pomocna przy pracy nad materiałem szkolnym w domu.

Blisko 70% dzieci w wieku 6-11 lat przyznaje, że gry komputerowe to ich główne źródło rozrywki – komentuje Andre Haardt – Dlatego też we współpracy z zawodowymi pedagogami i specjalistami od gier edukacyjnych stworzyliśmy Squlę, która realizuje szkolne podstawy programowe poprzez interaktywne gry i quizy edukacyjne. Squla wykorzystuje naturalny pęd dzieci do zdobywania wiedzy i czyni to w sposób, którego dziś oczekuje każde dziecko – dodaje Andre Haardt.

Tradycyjne metody nauki a edukacja przez zabawę

Digitalizacja i postępujące technologie zmniejszają popularność tradycyjnych metod nauki. Dlatego też twórcy nowych technologii wykorzystują je w swoich rozwiązaniach. Tworząc przydatne i skuteczne w edukacji narzędzia. Według ekspertów z ośrodka dialogu i analiz THINKTANK rozwój nowych technologii i informatyzacja szkół spowodują przejście do modelu edukacji hybrydowej. Czyli połączenia tradycyjnych lekcji, z tymi w przestrzeni wirtualnej.[2] Jednego możemy być pewni – Generacja Z jeszcze może nas pozytywnie zaskoczyć. A edukacja przez zabawę naprawdę działa!

Podobne artykuły:

.

[1] Na podstawie badania przeprowadzonego przez Sparks&Honey w czerwcu 2014r.

[2] Raport RE-WIZJE pt. „Jaka będzie Polska za 10 lat”, luty 2015.