Odrabianie zadań domowych a chwila na rozładowanie emocji
Po intensywnym dniu w szkole dzieci wrażliwe na bodźce potrzebują czasu na „przetworzenie” wszystkich wrażeń. Ze względu na to, że każde dziecko jest wyjątkowe, dla jednego oznacza to przebiegnięcie 10 okrążeń na podwórku, podczas gdy inne woli przez pół godziny samo posiedzieć w swoim pokoju albo spokojnie pooglądać telewizję. Jeśli w ciągu dnia nie ma czasu na ten ważny moment wyciszenia i rozładowania (przetworzenia bodźców) wszystkie impulsy zaczynają się kumulować, a pod koniec dnia stają się przyczyną powstania niepokoju, frustracji czy złości. Odrabianie zadań domowych po takim dniu staje się wtedy nie lada wyzwaniem.
Pomocy! Wszystko mnie rozprasza…
„Hej, na parapecie siedzi biedronka, ciekawe, co zrobi, czy odleci, jeśli zbliżę do niej ołówek?”, „Co to za odgłos? Szybko, do okna: A! Tak! Sąsiedzi wracają ze swoim nowym szczeniakiem ze szkolenia dla psów!”, „Wow! Fajna piosenka, muszę zrobić głośniej! Mama mnie woła? O nie, moje zadanie domowe! Szybko muszę do niego wrócić, bo trening hokeja zaczyna się za 15 minut i muszę jeszcze coś skończyć…”. Jako rodzic jesteś skłonny szybko pogniewać się na swoje dziecko, jeśli znowu nie skończy tego, na co się razem umawialiście. Ponadto pewnie zapytasz jeszcze, czemu po raz kolejny nie skończył zadania, chociaż taka była umowa między Wami. Możliwe, że otrzymasz odpowiedź, która Cię zaskoczy i spowoduje, że zdecydujesz się pomóc mu w odrabianiu zadań domowych.
Odrabianie zadań domowych – Odkryj moc mindfulness!
Zasadą mindfulness jest pełne skupienie się na tym, co dzieje się „teraz” i skierowaniu całej swojej uwagi tylko na jedną czynność. Jeśli odpoczywasz, to odpoczywasz, jeśli się bawisz, to się bawisz, jeśli odrabiasz zadanie domowe, to poświęcasz się tylko temu. Na dobry początek zastosuj kilka prostych zasad i pracuj razem ze swoim dzieckiem nad odrabianiem zadań domowych, a w niedługim czasie samo będzie mogło się do nich stosować. Nauka uważnej pracy jest procesem i wymaga czasu, ale jeśli raz się jej nauczymy, to stanie się ona silną i cenną umiejętnością. Twoje dziecko będzie Ci później za to wdzięczne. A oto nagroda za Twoje zaangażowanie: jeśli nauczysz swojego małego ucznia wykonywać jakąś czynność w skupieniu przez 30 minut, zyskasz wtedy pół godziny na spokojnie zrobienie czegoś, na co tylko masz ochotę. A może nawet zrobisz ją, stosując zasadę mindfulness, dzięki czemu będzie ona miała większy efekt, a Ty więcej satysfakcji.
Czy wiesz, że aplikacja edukacyjna Squla pomoże Ci określać też cele dla Twojego dziecka? Zaloguj się na Twoje konto rodzica i kliknij imię dziecka. Następnie określ, co chciałbyś, aby np. w tym tygodniu powtarzało. Może każdego dnia przez 15 minut ćwiczyło matematykę? Wybór należy do Ciebie.
Jak odrabiać zadania domowe metodą mindfulness?
1. Zadbaj o spokojne otoczenie, w którym uczeń nie będzie się rozpraszać.
Najlepiej, jeśli będzie ono wolne od hałasów, czyste; zabierz z niego też wszystkie urządzenia mobilne.
2. Razem z dzieckiem ustalcie cel i czas wykonywania zadania, a następnie zapiszcie to w widocznym miejscu.
Ustalenie jego ram da uczniowi spokój niezależnie od tego, jak duży lub istotny jest ten cel. Postaraj się również, aby był on możliwy do osiągnięcia w czasie, który razem wyznaczyliście i zaczynaj od mniejszych zadań. Praca nad czymś nieosiągalnym działa demotywująco, podczas gdy uczucie zbliżającego się celu daje dużo energii do działania.
3. Ustal kilka przerw.
„Popracuj jeszcze tylko kilka minutek, a potem będziesz mógł zrobić sobie przerwę i napić się czegoś”. Przerwy dają umysłowi niezbędne chwile relaksu i działają motywująco w momentach spadku koncentracji. Dzięki planowaniu wolnych momentów będziesz wyrozumiały dla swojego ucznia, kiedy zauważysz, że jest niespokojny albo zacznie łatwo się rozpraszać. W takich chwilach warto świadomie zaplanować przestrzeń na rozładowanie emocji.
4. Naucz swoje dziecko, co to jest koncentracja.
Naucz swoje dziecko, że skupienie się na jednej czynności zapewnia spokój umysłowi i jednocześnie poczucie, że dane zadanie zostało w pełni wykonane. Obserwuj je podczas odrabiania lekcji i informuj, kiedy zauważysz, że jego uwaga kieruje się w inną stronę. Takie uświadamianie w krótkim czasie uczy je samodzielnego rozpoznawania momentów rozproszenia, dzięki czemu po serii takich ćwiczeń, dziecko samo będzie w stanie ponownie kierować swoją uwagę na jedną czynność.
5. Jeśli możesz, konieczne zadbaj o odpowiednie materiały do pomocy.
Czy Twoje dziecko jest bardzo ruchliwe i ma trudności ze spokojnym siedzeniem? Na rynku dostępnych jest wiele materiałów, np. poduszka do balansowania (rehabilitacyjna), które w takich sytuacjach mogą być bardzo pomocne. Możesz spróbować także położyć ciężką/lekko obciążoną poduszkę na jego kolanach. Takie obciążenie zapewnia więcej spokoju dla ciała, dzięki czemu uczeń może się lepiej skupić na swoim zadaniu domowym. Warto także skorzystać z zabawek terapeutycznych, jak na przykład tangle, które pozwalają rozładować stres i napięcia, a tym samym ułatwiają skupienie się na nauce. Podobne działanie mają także różne zabawki o żelowej konsystencji do ugniatania i ściskania.
Podobne artykuły:
Portal edukacyjny – zabawa, nauka, inspiracja dziecka
Aplikacje edukacyjne dla dzieci drogą do świadomego i bezpiecznego wprowadzenia w świat cyfrowy
Portal edukacyjny dla dzieci atrakcyjnym sposobem na zdobycie wiedzy