Squla
Wszystkie przedmioty szkolne
Jaka jest wysokość drzwi do pokoju? Jaka jest cena płyty DVD ze zniżką 10%? Ile waży koszyczek truskawek? To konkretne codzienne sytuacje, podczas których dziecko ma możliwość stworzyć swój własny system liczenia i samodzielnie dojść do rozwiązania. Nauka liczenia to także zabawa.
Nie zawsze jest to możliwe w szkole, podczas odwoływania się do „suchych” wzorów. Nauka liczenie na realnych przykładach może mu w tym pomóc zrozumieć wiele zależności matematycznych i zaangażować się w naukę matematyki.
Nauka liczenia na konkretnych przykładach to sposób liczenia, który może pomóc dzieciom w przełożeniu danego zagadnienia w realny, mający sens kontekst. Kontekst jest bardzo ważny, ponieważ dzieci muszą się do niego dopasować. Nie każdemu uczniowi z łatwością przychodzi zastosowanie metody liczenia, którą poznał w szkole, do rzeczywistych przykładów.
Dzieci często nie rozumieją pytania: „Ile to jest 3 + 3?”, podczas gdy dobrze wiedzą, że 3 żabki i 3 żabki to razem 6 żabek. Z kolei przy zadaniu: „ile to jest 17 + 6?” nauczyciel może wytłumaczyć, że 17 + 6 równa się 23, ponieważ 6 = 3 + 3, 17 + 3 = 20, zatem 20 + 3 wynosi 23. Jeśli jednak te liczby nie niosą ze sobą żadnego kontekstu, dziecko może nie zrozumieć całego obliczenia.
W przypadku liczenia na praktycznych przykładach nacisk kładzie się na szacowanie oraz liczenie w oparciu o szacowanie, a nie na klasyczne obliczenia. Nie oznacza to jednak, że odchodzą one zupełnie na bok, ale że podczas obliczeń stosuje się więcej pośrednich kroków. Dzięki temu uczeń może się samodzielnie i prosto przekonać, jak zachowują się liczby.
Wyobraź sobie: Twoje dziecko ma problemy z obliczaniem długości przy użyciu różnych jednostek. Możecie wtedy razem sprawdzić wymiary jego pokoju. W ten sposób pokażesz mu kontekst, w którym może ono przeliczyć metry na centymetry i milimetry. Możecie oczywiście zmierzyć inne obiekty bądź przedmioty, jak na przykład okno czy drzwi. Prawidłowe wymiary zapiszcie razem na przylepnych karteczkach i przyklejcie na zmierzonych rzeczach. W ten sposób dziecko uczy się kojarzyć milimetry, centymetry i metry z przedmiotami lub sytuacjami z własnego doświadczenia.
Wyobraź sobie: Twoje dziecko ma problemy z obliczaniem wagi. Zapytaj je kiedyś, ile waży koszyczek owoców albo karton mleka. A ile ważną one razem? Dzięki ważeniu różnych przedmiotów w domu za pomocą prawdziwej wagi dziecko poznaje rzeczywiste mierniki pojemności i może się do nich odwołać.
Dziesięć lat doświadczenia w edukacji nauczyło mnie, że każde dziecko uczy się we własny sposób i w swoim własnym tempie. Nauka liczenia na konkretnych przykładach okazuje się jednak odpowiednia dla każdego. Dzięki temu ostatecznie dziecko poznaje różne strategie obliczeniowe. Jeśli tradycyjna metoda nie jest zrozumiała, warto spróbować alternatywnej. Postaraj dobrze się przyjrzeć różnym sposobom, które Twoje dziecko samo proponuje. Sztuczka polega na tym, aby się do nich dostosować.
Powodzenia!
Autor oryginału:
Roy del Vecchio – redaktor Squli